Per saber-ne més.....



PENSA AMB LES MANS


Pensa amb les mans! les anotacions que hem anat posant aquests dies feien especial èmfasi en la potència del nostre cervell per generar noves idees; però també és veritat que moltes idees queden en un no res si no els donem forma. Pot ser escrivint-les, dibuixant-les, agafant un objecte i transformant-lo amb les nostres mans...perquè les nostres mans ens ajuden a plasmar els nostres pensaments.
Aquesta recomanació és especialment interessant per als nens i nenes. Les seves construccions amb les mans no passen encara pel sedàs de la vergonya.
Si voleu conèixer algunes idees per treballar la creativitat amb els més petits: "La creativitat, un joc d'infants" escrit per Enric Segarra i Maria Batet









ENTRENAMENT, ENTRENAMENT, ENTRENAMENT

Entrenament, entrenament i entrenament. Si practiquem l'art de tenir idees, en tindrem més. Si sabem com fer-ho ens resultarà molt més fàcil. Hi ha tècniques que ens ajuden en aquesta feina. Suggerents tècniques les que ens aporta la WEB efecto Pigmalion





10 PRINCIPIS ESSENCIALS DE LA CREATIVITAT

En el llibre "Buena idea" de l'equip de La Colactiva ens expliquen 10 principis essencials: tothom té idees bones, fem-les aflorar, per tenir-les cal recórrer a nous espais i pensar diferent, cal fer i desfer molts camins, deixar anar la imaginació, cal interaccionar i compartir amb la gent, les bones idees no surgeixen del no res, no ens garanteixen l'èxit, un fracàs pot ser font de noves idees, idear no és una feina contemplativa, les bones idees demanen passió fe i confiança en un mateix "¡Buena idea!, de Mariona Masgrau, Susana Cros y Alex Forasté Ed. RBA Libros ESADEALUMNI



LA IMPORTÀNCIA DE LA BONA EXECUCIÓ D'UNA IDEA

Un llibre que explica de forma molt creativa i divertida l'estratègia que han seguit gran empreses per fer-ho bé, molt bé des del punt de vista de trobar solucions creatives en sectors en els quals costava innovar. El cas del circ sense animals (Cirque du Soleil) o de la companyia aèria que regalava els bitllets (Ryanair) o d'un Banc sense oficines (ING) o d'uns mobles que et montes tu (IKEA) ..Què han fet per tirar endavant idees que en principi semblaven esbojarrades. L'Enric Segarra diu en el seu llibre que "una bona estratègia et situa en el mapa però només una execució sòlida i consistent et pot mantenir en el lloc més alt"
EL PENSAMENT LATERAL
A l'escola ens han ensenyat a pensar de forma racional, a analitzar i a fer raonaments. Davant d'un problema hem après a seleccionar la idea més apropiada, desenvolupar-la i descartar la resta. Així actuem de forma eficient, però possiblement ens impedeix explorar totes les possibiles solucions. Una altra forma de solucionar els problemes és fent servir el pensament lateral, que consisteix en sortir de la rutina i de la lògica, en buscar el màxim nombre d'alternatives, que utilitza el dibuix, que esmicola els problemes, que no jutja fins al final....... si voleu saber més sobre el pensament lateral llegiu el que va escriure el pare d'aquest pensament, Edward de Bono

QUÈ TENEN A VEURE  LA POR I L'AMOR AMB LA CREATIVITAT?

Què tenen a veure la POR i l'AMOR amb la creativitat?, entorns hostils (de por) generen la CREATIVITAT de SUPERVIVÈNCIA, aquella que fa que reaccionem davant d'una amença, en canvi entorns favorables (d'AMOR) propicien una CREATIVITAT d'EXPANSIÓ queés la que ens permet créixer i tirar endavant. No deixeu de llegir aquest interessant article sobre la CREATIVITAT DE L'EXPANSIÓ.
http://www.lanacion.com.ar/1441604-una-creatividad-de-la-expansion

TOT EL QUE EXISTEIX ES POT MILLORAR

Tot el que existeix es pot millorar. Tot, absolutament tot, inclús allò que ens sembla definitivament fet, pensat, establert i acceptat, tot sense excepció és millorbale. Només cal mirar al voltant amb un punt d'optimisme incoformisme. El nostre entorn, les nostres relacions, la feina, els projectes, tot es pot fer d'una manera millor.
Aquesta és una font inesgotable de noves idees. Aquest plantejament és especialment necessari en l'educació dels nens, si volem que siguin més creatius ajudem-los a que explorin noves maneres de fer les coses. Recomano "Piensa, es gratis" de Joaquin Lorente






LA CREATIVITAT NO ES PRODIGA EN AMBIENTS DE POR

La creativitat no es prodiga en ambients de por, de fet innovació i creativitat esdevenen víctimes de la por. Suggerent reflexió de Parke Atherton Dickey, professor de la Universitat de Tulsa, Oklahoma " Generalment trobem petroli en llocs nous amb idees velles. De vegades, també trobem petroli en llocs vells amb idees noves. Però rares vegades trobarem petroli en llocs vells a...mb idees velles. Crèiem que se'ns acabava el petroli quan en realitat el que se'ns acabaven eren les idees". Avui recomano un llibre no directament relacionat amb la creativitat però sí amb la por: " No miedo" de Pilar Jericó Ed. Alienta També recomano un interessant conferència de Elisabeth Gilbert sobre creativitat i por.


LES RUTINES I LES REGLES SÓN POC AMIGUES DE LA CREATIVITAT

 Les rutines i les regles són poc amigues de la creativitat. Si sempre passem pels mateixos carrers, veiem els mateixos canals de tv, ens relacionem amb la mateixa gent.....acostumem la nostra ment a les mateixes visions. Les rutines que ens donen tanta seguretat, redueixen de forma important el nostre potencial creatiu."No entiendo por qué la gente se asusta de las nuevas ideas. A mí me asustan las viejas" (John Cage)


HI HA PARAULES QUE MATEN LA CREATIVITAT

Les nostres paraules determinen les nostres idees, dit d'altra manera, el llenguatge determina el pensament. Hi ha paraules i expressions que maten la creativitat. "Sí, però...." aquest encapçalament és el que destrueix bona part de les idees. En canvi n'hi ha d'altres que ens inciten a tenir nous pensaments, "I si?..." "Per què no?".... Compte amb les paraules!!!. Adjunto un recull de 50 expressions a evitar si volem potenciar la creativitat
http://manuelgross.bligoo.com/content/view/853156/50-frases-que-matan-la-creatividad.html


EL MAPA MENTAL, UNA MANERA DE GESTIONAR EL FLUXE DE LA INFORMACIÓ
Quan ens sembla que estem encallats en la resolució d'un problema i no surten noves idees elaborar un MAPA MENTAL ens pot servir de molta ajuda. No és més que una forma d'organitzar les idees a través d'un dibuix" Un Mapa mental es la forma más sencilla de gestionar el flujo de información entre tu cerebro y el exterior, porque es el instrumento más eficaz y creativo para tomar notas y planificar tus pensamientos”. Tony BuzanEn aquest enllaç en podeu aprendre més
http://snipurl.com/21m3txk

LES IDEES S'HAN DE CONREAR, NO N'HI HA PROU EN TENIR UNA "CORAZONADA"
Als inventors, cientifics, als emprenedors i als artistes els agrada explicar la historia de les seves grans idees com si se'ls hagués encès una bombeta, "moments eureka". Si s'analitza bé veurem que "la corazonada lenta" és la norma i no l'excepció. Conservar una "corazonada lenta" passa més per conrear-la que per a entossudir-se amb ella. Alimentar-la suficientment perquè sigui creixent, plantar-la en sòl fèrtil, on les seves arrels puguin fer noves connexions i donar-li temps per a florir. Del llibre "Las buenas ideas" de Steven Johnson Ed. Turner Libros





 

LA IDEA NO TÉ ÀNIMA, L'ÀNIMA L'APORTA L'EMPRENEDOR
Parlem avui de les idees dels emprenedors. Moltes vegades pensem que un bon projecte, una nova empresa depèn de tenir una bona idea, una idea nova que no se li hagi acudit a ningú. És clar que és important, però diversos autors ens recorden que "el més important és l'execució de la idea, perquè la idea no té ànima, l'ànima l'aporta l'emprenedor" Alejandro Suárez en el seu llibre "Ha llegado la hora de montar tu empresa" o "més val una idea mediocre brillantment implementada que una idea brillant mediocrement implementada" de Fernando Trias de Bes en el seu "Libro negro del emprendedor"




LES IDEES PODEN SENTIR LA TEMPERATURA DE L'AMBIENT

idees+necessitat+urgència+velocitat, quatre paraules per explicar que: "les idees poden sentir la temperatura de l'ambient". Si no hi ha una necessitat immediata, els cervells es posen mandrosos. El pensament es torna més acadèmic. Elucubrem. Tot és molt terapeùtic i filosòfic i, en alguns moments necessari, però no és el camí més directe a l'obtenció d'una idea". Això ens diu John Hunt en el seu llibre molt recomanable per suggerent i a més bonic "El arte de la Idea. Y como puede cambiar tu vida" Ed. Empresa Activa


LA CREATIVITAT S'ENCOMANA
LA CREATVITAT S'ENCOMANA, els entorns creatius i intel.ligents generen més idees i ocurrències. Això és especialment interessant tenir-ho en compte a l'escola. La creativitat per reeixir vol premi, i el premi no és altra cosa que el RECONEIXEMENT. Si construïm un entorn sigui a l'escola, sigui a l'empresa, sigui en una aula, i fins i tot en l'entorn familiar, on les noves idees siguin ben rebudes i recompensades amb el premi de l'escolta i el reconeixement, propiciarem el pensament i la creativitat.


LA  CURIOSITAT ÉS LA LLAVOR DE LA CREATIVITAT

És avui el dia dels nens; aprenem d'ells, tenen una CURIOSITAT INSACIABLE, i la curiositat és la llavor de la creativitat. Els experts ens recomanen "no abandonis la teva curiositat". Quan ens fem grans i pensem que ho sabem tot, o que ho hem vist tot o que ja res no ens sorprèn és quan hem perdut la CURIOSITAT. Deixem-nos sorprendre cada dia amb alguna cosa, amb alguna paraula, amb algun fet, amb algun sentiment....
"El aburrimiento se cura con curiosidad. La curiosidad no se cura con nada"
Dorothy Parker





GESTIONAR LA INNOVACIÓ I LA CREATIVITAT VOL DIR SABER GESTIONAR L'ERROR

Avui adjunto un video en el qual Fernado Trias de Bes ens dóna consells molt interessants sobre la creativitat. En destaco alguns, es millor innovar de forma paulatina i continua que no pas donant grans salts buscant una idea gran i meravellosa, l'altre és que gestionar la innovació i la creativitat vol dir saber gestionar l'error



LA CREATIVITAT, COM L'ENERGIA NO ES CREA NI ES DESTRUEIX, NOMÉS ES TRANSFORMA

 "La creativitat, com l'energia ni es crea ni es destrueix, només es transmforma. Totes les persones tenim un cervell amb un hemisferi creatiu (el dret), en contraposició amb l'hemisferi esquerre, que és més lògic i racional. Activar les connexions neuronals d'aquest hemisferi dret és una qüestió de voluntat i d'actitud, no pas d'aptitud. Si es vol ser creatiu només cal proposar-s'ho i utilitzar el munt de jocs i tècniques que hi ha al nostre abast per despertar les neurones" Josep Lagares en el llibre "Emprender es posible" de Luisa Alemany i Marcel Planellas. Ediciones Deusto




ÉS FÀCIL GENERAR IDEES, TENIM LA INTEL.LIGÈNCIA SUFICIENT PER APRENDRE,N.

Encara que no ho sembli, és fàcil generar idees, tenim la intel.ligència suficient per aprendre tècniques i processos que ens permetin fer-ho.Generar idees sembla una tasca difícil perquè no ens han ensenyat a fer-ho, a més tenim tendència a pensar de forma lògica, tenim molts estereotips a la nostra ment i tenim por a equivocar-nos. Recomano "Las buenas ideas" de l'autor Steven Johnson. Ed. Turner Libros.





CREAR ÉS PENSAR DE FORMA INTEL.LIGENT

Per Sir Ken Robinson, mestre de la creativitat, la intel.ligència i la creativitat van del bracet. Crear és pensar de forma intel.ligent. Això trenca alguns mites ; no és veritat que només la gent especial sigui creativa, ni que aquesta sigui cosa només d'artistes, inventors, publicitat..tampoc no ho és que sigui un atribut fixe, ens podem tornar més creatius en el treball i en la vida.Es pot ser creatiu en qualsevol cosa, qualsevol cosa que requereixi intel.ligència.Recomano el llibre d'aquest autor "El Elemento" Ed. Debolsillo



MENT OBERTA, SEMPRE HI HA UNA ALTRA MANERA POSSIBLE DE FER LES COSES.

Tenir la ment oberta, sempre hi ha una altra manera de fer les coses. Sovint volem resoldre els problemes amb la primera idea que ens ve al cap i aquesta acostuma a ser la menys creativa, la que se li hagués acudit a tothom. Ajuda molt el fet de forçar-nos a tenir una "quota d'idees", un nombre mínim de possibilitats sobre les quals triar i avaluar posteriorment. Per aconseguir qualitat d'idees ens cal primer buscar quantitat. "La ment creativa és com un paracaigudes: cal obrir-la perquè resulti útil" Anònim




CREAR ÉS UN HÀBIT QUE S'APRÈN I PER TANT PODEM EDUCAR-LO.

Tots volem ser més creatius per tenir més i millors idees. Els experts ens diuen que CREAR és UN HÀBIT que s'aprèn i per tant podem educar-lo. CREAR vol dir, segons Marina, produir intencionadament novetats eficients. I aquí van dues idees; el primer pas és creure,ns que som capaços de ser més creatius i el segon és que la creativitat vol PAPER I LLAPIS. Apuntem les nostres idees, no en deixem escapar ni una!. Recomano el llibre Michael Michalko "Thinkertoys" Gestion 2000



Més CREATIVITAT: enceto avui aquesta nova entrada. Intento demostrar en les meves classes que podem ser més creatius si ens desfem de la idea de que la creativitat és un atribut que es té o no es té i si ens atrevim a aprendre i posar en pràctica algunes tècniques i consells. Després de consultar molta bibliografia sobre el tema, he seleccionat 25 idees suggerents sobre el tema, que penjaré en aquest espai durant 25 dies consecutius. Val per a tothom, però sobretot val la pena ajudar els més petits a que desnvolupin el seu gran potencial. Benvinguts a aquest espai. Espero que us agradi!