diumenge, 18 d’agost del 2013

Ajudem-los a organitzar-se amb eficàcia.


Ben aviat iniciem un nou curs escolar. Els qui som pares i mares d'alguna manera comencem també el curs. De nou ens acompanyarà aquella estranya sensació de compartir el "patiment" d'un examen, d'haver de fer els deures i sobretot el "pànic" a sentir: "m'he deixat l'agenda", o "no porto el llibre" o "he perdut el full".



Es tracta de buscar bons sistemes per fer-ho tot plegat més fàcil, encara que  intentem fer cas al bon amic i expert Juanjo Fernández en el seu recomanable llibre "Com ajudar els fills a estudiar (i fer els deures del col.le)(https://sites.google.com/site/juanjofernandezsola/) quan ens diu :"No són els vostres deures, són els seus deures, però sí són els vostres fills i per això els ajudareu", 



Hi ha molts nens i nenes i joves que traurien molts més bons resultats si aprenguessin a organitzar-se millor. Existeix una metodologia, el GTD (Getting Thinks Done) creat per David Allen que proposa un conjunt de tècniques extremadament útils que es poden adaptar a la perfecció als nens i nenes i sobretot als joves adolescents.





A grans trets aquesta metodologia proposa:

  1. Recopilar: Vol dir capturar tot allò que capta la nostra atenció. Vol dir prendre nota fora de la nostra ment.
  2. Processar: Decidir específicament què vol dir cada cosa que hem recopilat i que en fem
  3. Organitzar: Agrupar les coses en funció d'algun criteri
  4. Revisar: Amb prou freqüència per saber que anem seguint bé el sistema
  5. Fer: Com que ho tenim tot controlat podem fer el que cal fer.
Us proposo un seguit de passos que combinen el fet d'aprofitar la bonica motivació inicial d'estrenar llibres, materials, llibretes, carpetes, colors...amb aquest mètode que ens pot garantir un inici planificat i endreçat. Que aquest inici esdevingui una constant, dependrà de l'esforç i la constància seva i també nostra de revisar periòdicament el mètode que hem creat. Ànim, val la pena!

1- En la majoria de cassos els nostres fills són responsables i per tant, encara que es mostrin desordenats i despistats, pateixen en primera persona el caos que ells mateixos generen. Demaneu-los que escriguin en una frase què volen aconseguir si els ajudem en la seva organització. El meu fill Joan ho expressa així:

"Saber on tinc cada cosa en cada moment". És una manera molt clara d'ajudar-los a  centrar l'objectiu.

2-  Aclarir: el segon pas consisteix en que posin ordre a la seva habitació i/o espai de treball. Que llencin allò que no utilitzin, buidin calaixos, facin espai...Els grans, però també els petits i joves ens sentim molt satisfets després d'endreçar el nostre espai.

3- Pensar el sistema que faci servir aquests 5  passos:

RECOPILAR: els elements de recopilació són bàsicament 3, l'AGENDA, la llibreta d'apunts i/o deures (hi ha qui prefereix fer-ne servir una per a cada cosa) i la carpeta. Quan més simple sigui el sistema, més els ajudarà!
Tot ha d'estar en algun d'aquests tres llocs!
PROCESSAR: Podem ajudar-los a establir a inici de curs un sistema de colors per exemple en la seva agenda. Vermell per anotar les dates d'examen, blau pels deures, verd per l'estudi.
ORGANITZAR: les carpetes amb separadors els ajuden a tenir cada full al lloc on correspon. Podem fer les etiquetes de cada matèria a l'inici de curs i que ells triïn i posin per escrit quin serà el seu sistema d'organització.
REVISAR: És bo pactar cada quan farem la revisió del sistema per garantir que tot va funcionant.
FER

4- A partir d'aquí ja podem anar a buscar el material que ens falti i deixar-ho tot llest per l'inici de curs

John Schaar deia que el futur no és el lloc on ens dirigim, sinó un que estem creant. Ajudem-los a imaginar i crear el seu futur immediat de començament de curs que els aporti seguretat.